News >> 2007.01.15 Plock - Penderecki, Chor, Grudzien
Główna
News
Robert Grudzień
Festiwale
Galeria
Przyjaciele
Pomoc/akcje charytatywne
Linki
Mapa strony
Kontakt
Organy


  Logowanie


13.06.2007 r. Płock, Bazylika Katedralna

http://www.grudzien.pl/img/plakat 13 06 07.jpg

Promocja koncertu na Ekranie
http://www.promocjavia-art.pl/ekrany/dioda_penderecki.htm
____________________________________
Płock, Bazylika Katedralna, 13.06.2007 r., godz.19.00
MISSA PRO PACE - MSZA POKOJU
Chór Polskiego Radia w Krakowie
Robert Grudzień - organy
Maestro Krzysztof Penderecki - dyrygent
przygotowanie chóru Włodzimierz Siedlik
Piotr Jackowski - slowo o muzyce
w programie:
Henryk Mikołaj Górecki - Amen
Krzysztof Penderecki - De Profundis, Agnus Dei, Piesń Cherubinów
Feliks Nowowiejski - Missa Pro Pace - Msza Pokoju, VIII Symfonia Organowa

Koncert promujący muzykę polską

PENDERECKI W PŁOCKU

Maestro Krzysztof Penderecki poprowadzi koncert Chóru Polskiego Radia w Krakowie, który odbędzie się 13 czerwca 2007 roku o godz. 19 w katedrze płockiej. Przy organach zasiądzie Robert Grudzień – wirtuoz, menadżer i producent przedsięwzięcia. W programie wieczoru znajdą się utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Feliksa Nowowiejskiego, oraz samego Pendereckiego.
– Pragnę moje zdolności oraz zainteresowania wykorzystać jak najlepiej i nie koncentrować się na rzeczach banalnych. (...) Zawsze interesowały mnie wielkie, uniwersalne tematy, jakże często pomijane w polskiej literaturze muzycznej. Chciałem tę lukę uzupełnić. (...) Moim credo jest zabieranie głosu w sprawach ważnych – mówił Krzysztof Penderecki w wywiadzie dla Pisma Regionu Nadsańskiego „Nasz Czas”, tuż po zakończeniu październikowego koncertu muzyki polskiej w katedrze radomskiej. Program tamtej imprezy wywarł wielkie wrażenie na słuchaczach, którzy z wielką życzliwością i serdecznością przyjęli słynnego dyrygenta i kompozytora. Występ Chóru Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Pendereckiego dostarczył niezapomnianych wrażeń i stał się wielkim wydarzeniem artystycznym. Podobnych przeżyć doświadczą płoccy melomani, którzy zapragną przybyć do tamtejszej katedry 13 czerwca na godz. 19.
W programie wieczoru znajdą się ciekawe dzieła o różnorodnym charakterze. Na podkreślenie zasługuje „Amen” Henryka Mikołaja Góreckiego, powstałe w latach siedemdziesiątych. Był to czas szczególnego zainteresowania twórcy muzyką, której estetykę kształtują treści religijne. W bloku utworów Krzysztofa Pendereckiego usłyszymy „De Profundis” – jedną z części „Siedmiu Bram Jerozolimy”, dzieła napisanego dla uczczenia jubileuszu 3000 lat Świętego Miasta. Zabrzmi także „Agnus Dei” z „Polskiego Requiem”. Ta część utworu powstała w roku 1981 po śmierci kard. Stefana Wyszyńskiego i była wykonana na jego pogrzebie. Ponadto zostanie zaprezentowana „Pieśń Cherubinów”, nawiązująca do chrześcijańskiej tradycji religijnej Wschodu. Warto też zwrócić uwagę na „Mszę Pokoju” Feliksa Nowowiejskiego, napisaną na chór z organami. Partia organów ma tutaj charakter orkiestrowy, co bardzo wzbogaca walory brzmieniowe i koncertowe dzieła. Organowe akcenty wniesie też „VIII Symfonia” tego samego kompozytora w wykonaniu Roberta Grudnia.

                                                                                                           PIOTR JACKOWSKI
Pod patronatem Prezydenta Miasta Płocka
Organizator:
Płocki Osrodek Kultury i Sztuki
Producent koncertu:
Robert Grudzień, Piotr Spottek /asystent/
e-mail:robert@grudzien.pl   www.grudzien.pl   tel.0601/306483
=======================================================
Moim credo jest zabieranie głosu w sprawach ważnych

Mówić prawdę językiem muzyki

Z kompozytorem KRZYSZTOFEM PENDERECKIM rozmawia PIOTR JACKOWSKI

  – W swej twórczości podejmuje Pan nośne, niezwykle ważkie tematy. Jakie pobudki kierują Panem w doborze treści utworów?
  – Pragnę moje zdolności oraz zainteresowania wykorzystać jak najlepiej i nie koncentrować się na rzeczach banalnych. Dlatego nigdy nie napisałem i nie napiszę na przykład operetki. Zawsze interesowały mnie wielkie, uniwersalne tematy, jakże często pomijane w polskiej literaturze muzycznej. Chciałem tę lukę uzupełnić. Przykładowo, jako młody człowiek porwałem się na napisanie „Pasji”. Nikt po Bachu nie chciał pisać tej formy, ponieważ po prostu się bał. Ja, choć wówczas jeszcze niedoświadczony, miałem ten imperatyw twórczy. Postanowiłem skomponować pasję czasu, w którym żyję.

  – W jednej ze swych homilii kard. Joseph Ratzinger odniósł się do tego utworu, mówiąc między innymi: W „Pasji” polskiego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego zanika zbawczy spokój wiernych płynący ze Zmartwychwstania. Zamiast niego słyszymy żałosny krzyk więzionych w Oświęcimiu, cyniczne, brutalne głosy komendy panów tego piekła, wtórujący im wrzask kapów, uderzenia batów, pełne rozpaczy jęki umierających...
  – Kard. Ratzinger zacytował tutaj pośrednio moją wypowiedź na temat tej kompozycji. Podkreślił, że nie jest to tylko pasja Chrystusa, lecz całego dwudziestego wieku. Taki był mój zamysł, gdy pisałem ten utwór.

  – Każdy człowiek ma swoje życiowe credo, na którym buduje świat wyznawanych wartości. Jakie jest Pańskie credo?
  – Moim credo jest zabieranie głosu w sprawach ważnych. W taki sposób wypowiadałem się od początku, od czasów studenckich. Na przykład w latach pięćdziesiątych napisałem Psalmy Dawida. Był to okres, gdy muzyki religijnej nie wykonywało się, i nikt – nie wspominając już o młodych kompozytorach  – nie pisał w ogóle takich kompozycji w krajach tak zwanej demokracji ludowej. To było właśnie moje credo – mówienie prawdy, mówienie o tym, o czym nie wolno było mówić. Nie wiem, jak potoczyłoby się moje życie, gdybym mieszkał w zupełnie innym miejscu świata, gdzie istnieje pełna demokracja. Może pisałbym inną muzykę? Na szczęście dojrzewałem twórczo w ciekawych czasach.

  – Zabraniem przez Pana głosu w sprawach istotnych dla Polaków było napisanie Polskiego „Reqiem”, powstałego w okresie stanu wojennego, służącego pokrzepieniu serc. Przypomnijmy Pańskie stwierdzenie na ten temat: „Komponując Requiem, chciałem zająć określone stanowisko, opowiedzieć się, po której jestem stronie”.
  – Pisząc ten utwór powiedziałem to, co powinienem powiedzieć w odpowiednim czasie. Dziś pisanie muzyki sakralnej ma zupełnie inny kontekst, a ja niczym nie ryzykuję, przyjmując określoną postawę.

  – Koncerty z Pańskim udziałem są wielkimi wydarzeniami artystycznymi. Pragniemy bardzo doświadczyć takich przeżyć również w Stalowej Woli. Czy przyjmie Pan zaproszenie naszej społeczności?
  – Oczywiście, bardzo chętnie. Musielibyśmy tylko ustalić termin koncertu odpowiednio wcześniej, ponieważ mój kalendarz jest zajęty na kilka lat.

  – Dziękuję Panu serdecznie za rozmowę.

______________rozmowa z prof. Krzysztofem Pendereckim odbyła się 08.10.2006 r. w Radomiu, po koncercie finałowym XIX Miedzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameraklnej Radom - Orońsko.
==============================================================
Wiecej informacji o trasie koncertowej Maestro Krzysztofa Pendereckiego
http://www.grudzien.pl/index.php?dzial=News&poddzial=2006.09.-%20Krzysztof%20Penderecki
==============================================================
THE MOST BEAUTIFUL POLISH MUSIC CONCERT
13 June 2007, 07:00 pm, Masovian Blessed Virgin Mary Cathedral in Plock
“MISSA PRO PACE”

Performers:
The Polish Radio Choir in Kraków
Robert Grudzien - organ
Maestro Krzysztof Penderecki - conductor
The Director and Artistic Manager of the Polish Radio Choir - Wlodzimierz Siedlik

programme:
Henryk Mikołaj Górecki - Amen
Krzysztof Penderecki - De Profundis, Agnus Dei, Song of Cherubim,
Feliks Nowowiejski - Missa Pro Pace, VIII Symphony of Organ

Organizer:
Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki
Producer of concert:
Robert Grudzien
e-mail:robert@grudzien.pl www.grudzien.pl tel.0601/306483

Information:

The Polish Radio Choir in Kraków, Wlodzimierz Siedlik

http://www.polskieradio.pl/chor/default_en.aspx

Robert Grudzien

http://www.grudzien.pl/index.php?dzial=Robert%20Grudzień&poddzial=CV